Pages

Saturday, October 8, 2011

KAHWIN AWAL


Assalamualaikum wbt..


aku tahu tajuk ' kahwin awal' ni dah lame dikomersialkan di setiap blog, twitter , facebook, tumblr. , laman2 sosial yang lainlah. aku bukannya pakar sangat nak sentuh pasal kahwin awal and letak hadis2 yang berkaitan. aku tak nak kaitkan dengan mana2 fatwa, takut2 salah dan menimbulkan keraguan bagi semua pihak. so, itu bukan aku. bukan. hehehee.
cukup yang aku mahu tekankan, berkahwinlah jika rasa anda mampu dari segala aspek bagi mengelakkan fitnah, kemungkaran, maksiat , tskk tsk. .. .

dan Alhamdulillah serta tahniah aku ucapkan kepada kawan2 seusia dengan aku yang telah berjaya mengikat satu perhubungan yang sah. sesungguhnya hubungan yang sah itu mendapat keredhaan Allah. lately ni, aku hairan banyak sangat rancangan tv yang sentuh pasal kahwin awal. dan aku pulak bolah layan.. kalau mama tahu ni, mesti ingat aku dah nak sampai seru kan? kahkah5..

baru2 ni di tv9 aku tonton Ustazah Bahyah dan si suami. mana lagi kalau bukan rancangan manisnya kurma itu. eh silap2.. SEMANIS KURMA dalam tajuk perbincangan 'DIA UNTUKKU'.. ustaz Asyraf yang menang imam muda tu dan isterinya menjadi jemputan. input yang aku dapat agak banyak.
al maklumlah, sekadar masuk telinga kanan. mana yang sedap didengar aku tempek dalam2 otak, mana yang tak menarik sangat. keluar cengitu je. euww euww. jangan jadi macam aku. kalau korang tengok ceramah, cepat2 amik kertas dan pen. nak buat apa? buat korek hidung dan lap2. masyaAllah. mestilah buat salin isi2 yang patut.


kahwin awal ni banyak faedahnya. ni tips yang aku ingatlah.
beliau kasi 7 tips. aku cedok mana yang mampu.

1) hubungan biar mendapat keredhaan Allah paling utama.
maksudnya jangan melanggar perintah Allah. jika cinta kita berlandaskan nafsu. percayalah. perasaan dendam lebih bersemadi dalam hati jika hubungan itu tidak kesampaian.

2) mendapat restu ibu bapa.

3) sentiasa amalkan solat istikarah.
bukan sewaktu hendak membuat pilihan saja perlu buat solat sunat ni.
jika masih belum pun, tak salah. Allah akan sentiasa guide kita dengan petunjukNya.

4) amalkan surah ni..

beberapa ayat untuk mempercepatkan jodoh, memudahkan jodoh dan memilih jodoh:

SURAH TAHA AYAT 131-132




"Dan janganlah kamu menujukan pandangan kedua matamu dengan keinginan kepada apa yanag telah Kami berikan kepada beberapa golongan dari mereka yang kafir itu menikmatinya yang merupakan keindahan kehidupan dunia ini, untuk kami menguji mereka padanya sedang limpah kurnia Tuhan di akhirat lebih baik dan lebih kekal"" Dan perintahkanlah keluargamu serta umatmu mengerjakan sembahyang dan hendaklah engkau tekun bersabar menunaikannya. Kami tidak meminta rezeki kepadamu bahkan kamilah yang memberi rezeki kepadamu dan ingatlah kesudahan yang baik bagi orang-orang tang bertaqwa"
SURAH AL ANBIYA AYAT 89
"Dan (sebutkanlah peristiwa) Nabi Zakariya, ketika ia merayu kepada Tuhannya dengan berkata: “Wahai Tuhanku! Janganlah Engkau biarkan daku seorang diri (dengan tidak meninggalkan zuriat) dan Engkaulah jua sebaik-baik yang mewarisi”.


SURAH AL MUKMINUN 29
"Dan berdoalah dengan berkata: Wahai Tuhanku, turunkanlah daku di tempat turun yang berkat, dan Engkaulah sebaik-baik pemberi tempat".


pssst. jika diberi pilihan pun, aku mahu kahwin awal.
cukuplah segala apa yang terjadi.
sesungguhnya Allah lebih mengetahui yang mana terbaik untuk kita..

SELAMAT BERAMAL

5 shining LIPGLOSS:

diba said...

xpe..if mmg dh smpi masa kawen..ok la..dont worry..he
nk bli botol air tu ke??leh je..mmg btul2 jual..hrga leh kurang ag...jgn isau..if nak..gtau ek...limited je tu..hee

delarocha said...

kawen..semua nak.

masanya je belum tiba.

tengah tunggu.

aiEz said...

mahu kahwin awal juga,tp rezeki masih belum ada...mencari2 jugak ni..=.=!

EpoLįƒ¦Kekunangpelangi said...

Eh thiya.. semangat nak kahwin dah eh.. wewit ;p

Mr feckry said...

minta pada Allah