Pages

Friday, August 12, 2011

kentut boleh batal puasa


Assalamualaikum..


dulu2 memang macam budak noob.
buat pe2 ikut cakap orang tua je.
kalau melawan memang kerja aku.
tapi tak kan kalau perkara berkaitan agama,
apa yang Allah tetapkan..
aku nak main lawan kata2 dengan orang tua.hahah.
melawan aku pun bukan sampai kurang ajar.
dan aku masih waras, berfikiran rasional walaupun pada umur 4,5 tahun.
ternyata memori lama masih bertakuk di dasar ingatan.

mula2 nak puasa dulu aku ikut je orang tua puasa.
dorang pesan maxam2 perkara yang boleh membatalkan puasa.
last, something yang paling aku ingat.
seseorang berkata..
" anggap je perkara yang boleh membatalkan solat tu macam membatalkan puasa..
tak boleh korek hidung, tutup aurat, kena ikhlas dengan niat, tak boleh minum, makan.. "..
perkara lain takde pulak beliau sentuh.


suatu hari semasa sahur aku minum air fresh orange..
nasi beserta lauk steam fish dan sotong sumbat. memang kegemaran aku.
sakit perut memulas-mulas.
banyak kali jugak terkentut-kentut.
aku senyap je hari tu. tapi pergi main2 kat luar rumah boleh pulak kecoh2.
nenek bertanyakan aku..
"kenape senyap je hari ni? puasa tak??"
aku hanya memberi jawapan dengan mengangguk..
"segar semacam je.. "..
aku lantas menjawab..
"sumpah atin tak makan pun hari ni..
tapi kan tok ma.. kalau kentut tu batal puasa ke?? atin sakit perut sangat hari ni. takpe ke?"
nenek aku senyum.

tiba je bukak puasa.
coincidence, hari tersebut merupakan hari sedara-mare berkumpul bukak puasa sama2 kat rumah nenek aku.
nenek aku bukak cerita passal aku.
mahu gelak giler2 sampai nak pecah rumah.
owwh malu.sampai hati nenek aku. sabor je la...



18 shining LIPGLOSS:

sizuka[Izzati] said...

HAHAHAHA

bighagenjo said...

haha, dulu aku masa kecik pon masa puasa takot2 nak kentut.

Aisyah Ahmad said...

kalau kentut batal puasa,semua orang kembung sebsb tahan kentut.hehehe

L said...

anda seorang yg pemarah?
http://lolz-l.blogspot.com/2011/08/jangan-marah.html

Far8 budak baik said...

hahaha kelaka..
klo kentut tak batal lah pser..
syees kelaka..
mcm nk kene cepuk je..hak3

misz molecule said...

sizuka : sukanye dia..

misz molecule said...

big : ko tkut.ak wat dnoe je.hahha

misz molecule said...

aisyah : tu la pasal..budak2.hahah

misz molecule said...

L : nopt.!

misz molecule said...

far8 : mmg mintak kena cepuk pun.haha

hamzah ian said...

haha.. kalau hari2 kentut camne la

misz molecule said...

batal puasa a tiap2 hari.hahah

Far8 budak baik said...

mmg tak pandai ehh??haha =p

Encik Psychopath said...

ewww. kite kentut sehari sekali.

delarocha said...

ishhh bleh migrain klu tahan2 kentut niii :-)

WAHIDA ALIAS said...

hahahaa..malu jugak ni..

dhiera said...

dulu saya pun ingat batal puasa kalau kentut..erk

salam perkenalan ye~

ARJUNA.Inc said...

haha..2 kira ok g la..msa kecik dlu..ad moyang..kalo cicit dia pose 4 ari..dia amik 2 ari pose cicit dia 2..ahhahaha..mcm2 tol..