Pages

Sunday, April 3, 2011

makanan yang mencepatkan ke-TUA-an


Assalamualaikum wbt..


korang nak tahu berapa lama aku tak sentuh newspaper..?
cuba teka. aku kasi 10 sen. cepat2.
sejak bergelar pelajar yang nak ke arah matang..
i mean after umur 12 tahun.
time duduk kat emaresem dulu lagi,
minat aku kat newspaper ni takde langsung..
sampaikan bila balik, aku tengok berita tv3 or awani with family.
aku tanya mama and papa , "ape ke hell kat tv tu? "..
pahtu rasa cam cakap sorang2, sebab takde orang yang layan.
takde yang ikhlas nak jawab.
kalau aku tanya banyak kali..
silap haribulan. tapak kaki naik kat muka. okeh memang aku tipu.cepat tampar aku laju2.
tapi serius. bila aku tanya, agak kena marah dengan mama especially.
sebab tak up-to-date pasal isu semasa. bagi aku. duniawi semata-mata .hahahha..
kalau aku tanya je. mama mesti mengucap panjang. sambil buat muka pity to me. huh!


actually, aku just nak cakap pasal aku tetiba bace paper hari ni.
kemain panjang mukadimah aku pasal newspaper saje. adeh!
aku tengok la muka2 agak comel, orang2 yang ada nama kat persada Malaysia ni.
mak aiii.. tegang. cun melecun! aku tengok pun cair beb!
tapi apakan daya plastik semua. so, aku ada sedikit keprihatinan nak sharing caring dengan korang pasal makanan yang cepat buat korang nampak lebih tua daripada usia.
tapi korang janji lah dengan aku. tak nak makan menda alah tu lagi taw?
tapi macam takde nikmat dunia pulak.
korang janji tak makan secara kerap lah yep. janji? SET!


sape tak terliur dengan makanan2 yang manis, segera.
nak je, cepat2 ada depan mata.
so, because of that you have to avoid from that. less nutrition.



first of all, JANGAN minum air berkarbonat.
ia mempunyai kadar gula yang tinggi but less nutrition.
tak pasal2 korang bukan nampak lagi sweet tapi dapat penyakit obesiti, sakit jantung, strok


second, JANGAN makan sosej banyak2.
aku suka sangat sosej nak compare dengan daging burger and nudget.
muka aku dah lah ada banyak jerawat. tapi after ustaz aku nasihat jangan makan sosej, sekarang dah agak kurang. Lagipun, ia mendatangkan penyakit kanser. Bila korang makan terlalu banyak sosej. liver korang akan kerja kuat nak neutralkannya balik. kesian lah sikit kat organ2 dalaman kite.


third, JANGAN minum KOPI or NESCAFE.
pesanan buat aku jugak. lately ni aku paksa mata bertahan sebab nak study.
aku minum nescafe sampai 2 bungkus 3 in 1 tu. ia mengandungi kafein dan seriously dapat tingkatkan hormon stress dan ia berterusan sampai beberapa jam. jangan jadi gila sudaaahh..


forth, JANGAN makan kerepek dan KENTANG GORENG.
i love french fries. kalau kat mcD tu. salt beberapa bungkus aku tabur dalam bekas french fries. best kan? kalau buat kerja or tak tahu nak buat apa. suka sangat2 makan kerepek pisang. frankly speaking, semua tu digoreng pada suhu yang tinggi. so, transfat yang terdapat tak elok untuk diri sehingga menimbulkan penyakit jantung.


fifth, NASI PUTIH dan ROTI PUTIH.
i know that those foods adalah makanan ruji bagi Malaysian.
datanglah Jepun, korang boleh rasain kanji yang enak2. ces!
tapi apakan daya untuk elak daripada semua ni. ia cepat cerna dan serap dalam peredaran darah. then buat kadar gula dalam badan kite cepat naik. like irreversible process. sebab dah push2.


aku dapat kongsi lima je DONTs dengan korang.
kalau korang ada apa2 info tambahan.
lets share it. ilmu jangan kedekut. tak elok.



badan yang sihat
datang daripada makanan yang sihat
muka yang cantik
datang daripada nutrisi makanan itu.
hanya Allah yang berkuasa ke atas segala-galanya.


pe2 pun, semua orang mengalami masa tua.
jangan takut untuk tua.






6 shining LIPGLOSS:

ewanthology said...

tq for the info.

tak sangka disekililing kita, makanan yang memudaratkan mudah diperolehi

Misz Jenny said...

Really fall in love with carbonated drinks...



uhuk3..

Encik Psychopath said...

siot. semua aku makan. kau perli aku ke ape.




biar pun cepat tua, mak TETAP laku !

syafiqa said...

tengs for info yunk.
tp bab nescafe tu serius ak bole
elak.mcm da addicted.bhaha.
tp mcm normal utk iqa xD
oh,nasi?selain tu mengajar erti diet
juga.kan kan T__T
thnx beb.

Browacana said...

alamak...semua feveret tuh... kecuali air berkarbonat.... suka air jus buah..:)

mr.winter said...

klau xmkn yg laen tuh oke la gakkk... tp x mkan nasi....kuruih le gua nih...