Pages

Wednesday, April 27, 2011

aku tabung uji..


Assalamualaikum wbt..


" i was engineered.
born for a particular reason "..


" i am important too!"
gertak aini, budak yang baru mencecah lima tahun.
masih lemah mengenal kehidupan.
tapi bisaa membezakan kehidupan yang memulangkan kebahagiaan ataupun kesengsaraan..
dia tahu akan asal usul dia..
disebabkan oleh itu dia hanya memilih untuk diam selama ini.
tiba masanya. dia tak kental lagi untuk berdiri di kaki sendiri.
tak mampu lagi untuk berlakon menerima semua kemahuan ibunya..


aini tahu.
bahawa untuk mendapatkannya.
ibunya telah melakukan persenyawaan dalam tabung uji.
dia juga pelik.
" kenapa aku dihasilkan daripada persenyawaan tabung uji? sedangkan ibu mampu melahirkan abang dan kakak dengan cara normal.. ".


suatu hari semasa sedang duduk bersahaja di halaman rumah.
terdengar perbualan antara ibu dan ayahnya..
sedang ligat telinganya menangkap kata2 daripada mereka..
berlinang air mata menjurusi pipi..
baru jelas tujuan sebenar..
kenapa dia dilahirkan dengan cara sedemikian..


ibu perlu besarkan aku segera untuk anak yang dia sayang..
kakak. aina namanya. aina perlukan buah pinggang..
dan aku mempunyai buah pinggang yang sesuai untuk digantikannya..
kakak perlu dipulihkan segera.
aku sayang kakak. aku mahu selamatkan dia.
tapi aku ada kehendak sendiri.aku ingin merasakan hidup normal seperti kanak2 lain.
lagipun aku masih bawah umur.


aku baring2 dengan kakak di taman..
sambil2 tu, kakak jalin-jalinkan rambut aku..
tiba2 kakak bertanya..
" aini sanggup ke beri buah pinggang aini kat kakak?? "

aini bertanya kembali. " kenapa akak tanya?? "..

tanpa berlengah aina menjawab..
" doktor cakap kalau hidup pun.. akak bukan berguna sangat2.
jangan sia2 kan hidup aini. kalau ibu bercakap pasal buah pinggang.
please.. tell her that you are important too! "..

aini : " tapi kak.. aini memang dilahirkan untuk selamatkan akak.. "..

aina : " tak aini.. kamu ada matlamat sendiri. jangan berkorban untuk akak..
akak tak nak ibu sedih kalau2 ditakdirkan Tuhan kite dua2 pergi tinggalkan keluarga ni. sekurang-kurang salah seorang perlu teruskan hidup. kata doktor. bukan semua pembedahan berjaya 100%. kita makhluk Allah. takde yang sempurna dari segala kejadian. kakak dah bersedia untuk pergi. tapi ibu tak relakan semua tu. akak sakit sangat aini. akak tak mampu sengsara lama2 kat dunia ni. tolong bertegaas. cakap kamu important too!"


pada pagi ahad itu.. mereka sekeluarga breakfast bersama-sama.
tiba2 ibu bertanyakan aini persediaan tentang buah pinggang itu.
" i'm important too! i have my privacy. i want to be like other children. can play together. study together. im important too! "..
beberapa kali ibu lontarkan perkataan " derhaka! "..
aini terus melulu masuk bilik. aina bersuara.
" ibu. saya sedia untuk pergi.lepaskan saya. saya sakit untuk bertahan dengan semua ni.. "..


bermula daripada itu.
ibu seperti terhantuk dengan kata2 aina.
aina tahu ibu terasa. tapi ibu perlu lepaskan dia.
ibu perlu faham dengan kesakitan yang dia alami.
ibu perlu pentingkan aini juga..
kami semua penting.
walau bagaimanapun.. setiap yang hidup..
pasti mati..
aina redha.







p/s : lama tak update blog . im back! final dah hampir the end:)

5 shining LIPGLOSS:

EpoLįƒ¦siKunang2 said...

Cerita daripada novel mana ni? ^^

Misz Jenny said...

cerpen the best derrr...


eh, cerpen la kan? haha

sizuka[Izzati] said...

eh ada smbungan lg tak cite nih?nak tauuuuuu.goodluck final~!

Izyan Masri said...

TIBA2 RASA NAK NANGIS PULAK DENGAR CERITA NI T_T

delarocha said...

klu dikembangkan lagi, boleh buat novel ni