Pages

Saturday, February 26, 2011

Cinta, Hati . . .(dot dot dot)

Assalamualaikum wbt..

pada suatu hari..
di sebuah pulau..
terdampar dua orang makhluk Allah iaitu Cinta dan Hati..
mereka saling menyalahi antara satu sama lain..
kerana tersesat di pulau tersebut..


nak dijadikan cerita..
mereka terpaksa melupakan perasaan sakit hati yang mendalam
akibat hidup rumit yang mereka perlu survive di pulau itu..
tiada talian hayat boleh didapati..
justeru, mereka hanya redha menunggu bantuan..
hati sentiasa meminta pada Allah agar mereka diberikan peluang menemui jalan keluar..
manakala cinta hanya tahu merungut dan meminta hati untuk mencari jalan..


lama-kelamaan..
tanpa disedari akibat segala-galanya perlu dikongsi..
bibit2 manis dalam perhubungan terbit..
al-kisahnya disebabkan..
cinta yang sakit kerana kerinduan yang amat mendalam terhadap keluarga..
hati sentiasa sabar melayan dan merawat cinta..
cinta mula rasa bahawa hati adalah manusia yang tepat Allah cipta untuknya..
"mungkinkah apa yang berlaku ini satu hikmah???"
cinta mula tertanya-tanya dalam dirinya..


pada suatu malam..cinta sangat lapar..
hati yang melihat cinta tak tahan dengan situasi itu..
terus hati sedaya-upaya mencari ikan dan buah kelapa untuk dimakan dan minum..
sedang hati membakar ikan..cinta melihat hati sedalam-dalam renungan..
hati merasa kekok..
" kenapa cinta tengok aku je dari tadi??
punggung aku terbakar ke??
muka aku naik jerawat banyak sangat ke?? "
hati mendengus..
cinta pun mulakan perbualan..

cinta : hati...terima kasih sebab banyak susah2 untuk saya..

hati : takde yang susahnya.. masa ni je saya boleh tolong awak.. lepas kita dapat keluar dari pulau ni.. masing2 dapat jalani kehidupan seperti biasa lagi.. tak sabarnya..

cinta : tapi saya mengharap kita masih bersama..

hati : apa maksud awak???

cinta : sejak kita sesat kat pulau ni.. saya rasa awaklah teman hidup saya yang tepat..

hati : kenapa awak rasa macam tu???

cinta : sebenarnya saya mengikuti rombongan ni sebab nak lari daripada pressure akibat kena kahwin dengan pilihan parents..

hati : kenapa kamu tak terima saja?? kan pilihan parents itu lebih berkat..

cinta : tapi saya tak sayang dia, macam mana saya rasa sayang kat awak sekarang..

hati : saya mintak maaf.. saya tak sengaja buat sesuatu sampai boleh timbul perasaan sayang kat saya..

cinta : kenapa?? salah ke saya sayang awak???

hati : saya sudah ada iman.. saya perlukan iman sangat2.. saya tak nak curang pada dia..
lagipun kami dah berjanji akan sehidup semati.. kalau iman takde dalam hidup sayang..
dunia bagaikan kiamat..

cinta : tapi iman pasti dah lupakan awak.. kalau tidak dari dulu lagi kita dah boleh balik..

hati : tolong jang beerprasangka buruk kat iman.. iman kurang sihat.. mungkin sekarang kondisi dia lagi parah akibat ketiadaan saya di sisi..


tiba2 datang bot penambang..
cinta dan hati terus melambai-lambai ke arah bot itu..
walaupun cinta terasa dengan pengakuan hati..
cinta mula faham kenapa tak semua cinta nak, cinta boleh dapat..
mungkin dalam hidup hati....


" kadang2 hati kering tanpa sinar hidayah daripadaNya.. Oh iman.. janganlah tinggalkan hati, pasti hati terluka... Imanlah penawar hati.. keranamu iman.. Hati mengenal Sang Pencipta yang Maha Pengasih.. Yang telah mengurniakan iman pada hati.. Iman, hati perlukanmu iman.. Ya Allah.. peliharakanlah imanku ini.. Imanlah sebaik-baik teman yang indah sekali buat hati "..



cinta tidak cukup untuk membahagiakan hati..
lebih2 lagi, manusia sekarang lebih berpegang pada cinta nafsu..
bukan cinta ikhlas kerana Allah..
carilah orang yang beriman..
moga dia dapat membimbing hati kita yang kering hati untuk merasai cinta yang sempurna dari Ilahi..



14 shining LIPGLOSS:

mofaizmz said...

mula2 baca ingat entry jiwang yng biasa.. tapi bila baca habis baru nmpak sesuatu tersirat di situ :)

ARJUNA.Inc said...

huk..huk..duk tbyang je si hati n cinta ni bdialog..haha..n mcm tringat gak cte cast away..oh..sgat bes~~

Orkid Edyliyne @ OrkEd said...

banyak benda yang tersirat di sebalik cerita...
nice... (n_n)

zanaahmad said...

sys...i like this post...
nk sharekan kt blog bleh?

HonEyBuNNy said...

salam..betul tu...cintailah ilkhlas kerana allah.....;-)

Ain Zulaikha said...

wah wah wah , dah macam cerita cuti2 cinta dha.. hehe

misz molecule said...

mofaizm: nsib last2 lu fhm jgk mksud tsirat nye..

misz molecule said...

arjuna : kamu jgak melayan yep..heheheh..

misz molecule said...

zana : akak tak reti plak nak kasi zana share cner..
akak dg buang share fb uh..:(

Akulah Aqilah Itu said...

baca

digest

senyum.

=)

misz molecule said...

honey : yezza.. keep it up

misz molecule said...

ain : agak la kot.hahaha

misz molecule said...

ain : agak la kot.hahaha

misz molecule said...

aqilah : senyum la slalu..hehhe