Pages

Monday, November 15, 2010

terTUNANGnya kita dengan seseorang..



Salam..


Percaya atau x, kita boleh ber'tunang' tanpa sedar??
Yup, kita boleh bertunang tanpa kita sedar,
bila seorang lelaki, berhasrat untuk mengambil seorang perempuan untuk dijadikan isteri.
Eh eh eh eh eh, itu memang normal bukan?*main-main betol..

Tapi, yang anda mungkin x tahu, anda sebenarnya sudah bertunang bila situasi seperti berikut berlaku:
Lelaki menyatakan hasrat ingin menjadikan perempuan itu isterinya,
dan perempuan itu bersetuju. Adakah dikira telah bertunang?
Padahal tidak ada ibu bapa perempuan tersebut.
Pinang dari segi hukum fiqah, bererti pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin pada pihak perempuan.
Itu dipanggil pinang. Bila perempuan menjawab setuju, maka jadilah perempuan itu tunang laki tersebut.

Situasi yang dianggap pinangan:

"Aku nak jadikan kamu sebagai isteriku"

"Kahwinlah dengan kita bila2"

Bila si perempuan bersetuju, dia akan jadi tunang.
Sama ada bercakap dalam telefon, tetap dah jadi tunang.
Contoh:"lelaki sebut dalam telefon, "I nak jadikan u isteri I lah"Perempuan tersebut jawab,
I sukalah, I setujulah, oraitt I’m fine, oklah, I redha atau apa2 yang menunjukkan dia suka dengan “pinangan” lelaki tersebut,
maka ia sudah dianggap bertunang. Jadi, bila dia dah jadi tunang orang tanpa sedar, bila ada lelaki yang meminang, hukumnya haram.


Kita orang melayu time nak tunang duk bawang rombongan 1 bas, bawak barang2 pinangan, itu sebenarnya adalah ADAT bukan dari segi hukum Islam. Dari segi hukum Islam, dah jatuh hukum tunang. Persoalan ialah bila Ibu bapa xde. Mengikut hukum syarak, kalau perempuan itu sudah diizin pada syarak. Sebagai contoh, perempuan yang cerdik, yang baligh, yang blh berfikir, etc dia sudah dianggap bertunang. Bila perempuan tu x menepati hukum syarak tersebut, contoh seperti x baligh lagi(baru darjah 3 mungkin), perempuan tu bodoh(x boleh berfikir), gila, dan sebagainya, makanya wali diperlukan untuk jawab “pinangan” tersebut.


ini gua copy dari page kawan gua..
maaf tak mintak permission..
gua nak jadi penceramah bebas pun..
tak lepas2..
bdw, aku terkezzzutt berukks okeh??
maknenye??adakah aku sudah bertunang??
nasib definisi nikah tak macam tu jugak kan?lau ikutkan lagi..
aku dah nikah la??miahahahaha..




12 shining LIPGLOSS:

Yutaka Mushimura said...

aigoo...tyaaa...ko da tunang dgn jayanya...

tahniah....woohaa!!!

eh..tuh bukan ustaz terengganu dalam Youtube ka???

amin azhar said...

jgn duk cayo gak. kan ade syarat2 dia :)

cliché said...

trkedu mmbacanya..

Mr feckry said...

ha..bertunang tu ada dalam hukum islam

Wahidah said...

thanks for the info..serious br tahu

fatian athiea said...

yutaka : xnak la aku tunang awal2..xredy lagi mak oiii

fatian athiea said...

amin : muahahaha..kdg2 kena beware la der:)

fatian athiea said...

cliche : tu la pasal ..gua sampai ternganga.hahah

fatian athiea said...

feckry : yep2.betol2..

fatian athiea said...

wahidah : i pun bwu taw..dats why wanna to tell u olls bout dat too.wlcme dear:)

liyana aziz said...

dah banyak tentang hal ni dibicarakan.. apa hukumnya pulak, wallahualam.. btw, nice entry.. =)

fatian athiea said...

liyana : yezza.. tq dear:)