Pages

Monday, September 26, 2011

K I M I A


Assalamualaikum wbt,,


two more papers to go. sepatutnya aku bangun ni nak study. tapi rasa cam nak lap2 sikit blog ni. aku nak mengarut jugak pagi2 ni.
KIMIA. apa itu kimia? chemical substance. merbahaya. tak elok untuk sekeliling. bom atom. bukan2. bukan itu yang tersirat dalam buku dada aku sekarang. kimia adalah persamaan yang wujud antara 2 insan dan lebih.


aku pernah tengok satu ceramah Dato' Dr. Fadzilah Kamsah dan Dato' Dr. Mashitah Ibrahim tentang petua mencari pasangan. tak bermaksud orang yang gatal nak berpasangan je boleh tengok ceramah tu okey. just some tips to find someone better in ur life. you deserve to get it aite? so, tak payah nak malu2, segan. so, kat sini aku rasa nak share sikit2, lama jadi bukit dengan korang isi yang aku agak ingat tak ingat dengan korang.


kita minat kat orang tu macam separuh mati. sampai parents pelik. "mana anak aku 6 bulan tak call, mesej ni? usahkan call, misscall pun jauh sekali".. sebab apa? mungkin salah satunya sebab sudah memiliki pasangan di universiti, tempat kerja, hostel. sehingga ada yang lupa family tu. tak leh blaaah. daripada kita duk minat orang tu je. apa salahnya kita buat istikarah. mana lah tahu, untung2 si dia jugak tengah buat istikarah untuk pilih kita kot. tapi istikarah ni bukan untuk orang yang ingin membuat pilihan je. untuk orang yang single macam aku ni pun tak salah yap. berharap pada Allah untuk medapatkan yang terbaik tak salah. percaya dan yakinlah dengan kuasa Allah..


perigi cari timba? jangan fikir lelaki je yang kena move on dulu or have to take first step to move on you.. jangan nanti menyesal sudah. bukan semua lelaki berani melontarkan rasa kasih dan cinta pada si perempuan. perempuan pun kenalah main peranan sama. hantar mesej satu ayat pun jadilah. nak kasi lelaki tu perasan akan kewujudan kita. hhehehe.. tapi jangan over sampai melalak tak tentu pasal dalam kelas or depan lelaki tu. menempah maut jadinya. sedangkan Nabi pun beerkahwin dengan Khadijah setelah Khadijah yang merisik baginda. apalah lagi kita untuk mengikuti setiap yang baik itu.


perasan tak? kadang2 perbuatan yang kita buat tu selalu ada yang sama dengan dia. pastu mula sengeh2 kambing sebab segan. dalam hati bagai nak teriak kegembiraan. dats the one called kimia. persamaan roh yang hidup antara kita dan dia. bila kita bangun dari bangku, si polan tu bangun jugak. bila kita sebut kambing, dia pun ber'kambing'an jugak. so, kalau nak dia teruja dengan korang. agak2 lah buat something yang nak2 sama dengan dia. usaha tengga kejayaan okeh.


jangan buat perkara tak elok. aku tengok 'hantu bonceng' ada yang tersirat tentang remaja dan bomoh. buat nasi kangkang, tanam patung pe2 entah tepi rumah orang tu. konon nak bagi dia sayang kat kita. no no no. tolong jauh daripada perkara yang terkutuk tu. Allah tak suka. kalau dia tak nak kat kita, dats mean dia bagi kita peluang dan ruang untuk mencari orang yang betul2 cocok untuk kita.


kita tengah fikir dia, tiba2 masuk mesej daripada dia. dia call. terkejut. then, sengeh bahagia. kalau orang tu selalu mesej, call kita. INGAT! jangan perasan lebih2 dia ada hati kat kita. at least siasat dulu. kenali sedalam-dalam hati yang dia ada untuk kita. mungkin kita adalah an option bila dia susah, cari kita. so, berwaspada dengan kimia yang satu ni.

cinta pertama? orang cakap first love ni power dia kuat. sape cakap? kalau u'ols fikir camtu, memey lah.. kalau yang still dengan first love, dats mean betul lah untuk korang. tapi kalau yang tak kekal tu. maknaya korang tak perlu nak ingat sangat first love korang. mereka tak terlalu sesuai untuk digelar first love. sebab yang wujud first love adalah orang yang benar memberi cinta melalui hati, dan takkan sakiti kamu walau sesekali. cukup sekadar nasihatt-menasihati. give and take guys!


erkkk.tiba2 buntu.
tu je lah. wassalam:)


5 shining LIPGLOSS:

miera said...

baru lepas tengok video budak ni. huhu.

1st love palingggg susah nak lupa, walaupon cinta monyet. :)

diba said...

kimia itu pntg..tuk kbhagiaan;)

NIA said...

chemistry memang penting, penting dalam hubungan, penting dalam exam juga.eheeeee.goodluck utk 2 papers tu!

ewanthology said...

saya selalu teringat si dia, tapi si dia tak ingat saya... ohhh mungkin tiada kimia di situ.. mungkin ada fizik, biologi, add math bla bla bla

ARJUNA.Inc said...

waa..arjuna tertarik tajuk yag las..cinta pertama..hehehe..allah da terbalik kan masa..telah kmbali kpada yg lama..=)..isk2...