Pages

Tuesday, February 8, 2011

penangan cinta pertama 2


Assalamualaikum wbt..


ini sambungan untuk entri lepas ..kalau anda mis tentang itu..
sila godek entri lepas y adik2, abang2, akak2..



kata orang..
cinta ni datang tanpa kite pakse, dan pergi tanpa kite rela..
mungkin sebagai asas dalam perhubungan..
kepercayaan dan kejujuran daripada kedua-dua belah pihak amat penting
untuk kekal sehingga ke jinjang pelamin..
dan bahagia bukan sampai ke anak cucu sahaja..
tapi sehingga ke akhir hayat..


mungkin lebih manis jika si jejaka dan wanita itu..
masing2 merupakan cinta pertama..
boleh dilihat di manakah kesungguhan yang dicurahkan..
jika kita berpasangan dengan seseorang yang telah menjadi milik orang lain sebelum kite..
tidak mustahil jika apa yang pernah terjadi kepada pasangan kite yang lepas, akan berulang kembali berlaku dalam hubungan kite.. itupun jika dia yang buat hal dalam hubungan yang lepas atau trauma.. dan kepada sang penerima cinta pertama ini mungkin seperti tak senang duduk dengan cinta yang datang tanpa diundang ni..
yelahhh... takut kekasih lama bertandang kembali..
sebab CINTA PERTAMA ni lah yang mengajar seseorang itu mengenali cinta..
kesannya kuat.. sehingga meninggalkan parut..
jika hadir lagi, mungkin akan kembali bernanah..


pernah terjadi satu fenomena..
bila si jejaka mencari kekasih lain..
akibat kekurangan perasaan percaya dalam dirinya terhadap si perempuan..
tetapi mula rasa bersalah kerana meninggalkan kekasih pertamanya untuk mencari orang lain..
setelah kekasih pertamanya itu diam tanpa kata untuk beberapa hari.
perasaan rindu, sayang yang amat mendalam umpama menghentam jiwa..
kenangan indah apabila bersama seperti kembali bertandang...
tidak seperti kenangan suram yang menerjah dan membawanya untuk mencari yang lain..
lalu dia bersungguh-sungguh mencari cinta pertamanya kembali..
perasaan dengki amat besar menguasai diri bila si bekas kekasihnya didapati juga mempunyai orang lain..
baginya, biarlah kekasih pertamanya untuk dia selama-lamanya..
bukan untuk sesiapa walaupun dia telah mempunyai kekasih yang lain..
adakah situasi ini terjadi kepada kau???
mungkin inila dikatakan penangan CINTA kau terhadap dirinya amat kuat..
sehingga tidak boleh mematahkan bond chemistry dalam jiwanya..


jangan terlalu banyak menabur janji dengan pasanganmu..
mungkin janji2 mu itu tak boleh dipakai sampai ke akhir hayat..
dan itu hanya akan melukai seseorang yang pernah kita sayang..


" jangan tinggalkan orang yang kita sayang untuk orang yang kite suka.. kerana orang yang kite suka akan tinggalkan kite, untuk orang yang dia sayang.. jangan mengharapkan orang yang kite suka selalu hadir dalam hidup kite, sekali dia datang.. selama-lamanya dia akan pergi.. sayanglah orang yang kite sayang seadanya.. kerana dialah yang terbaik untuk kita "..


p/s : carilah orang yang dapat menjaga maruah kau, bukan maruah dirinya sahaja.. kerana itulah orang yang terbaik untuk membimbingmu ke jalan Ilahi kerana biasanya, cinta pertama ni masing2 mula mencuba apa yang belum dicubanya.. so, beware.. jagalah diri



16 shining LIPGLOSS:

Syafiq Rosli said...

nice one..:)

Mr feckry said...

beb. minta pada Allah.

Ungu said...

okay.
aku takkan tinggalkan orang yang aku sayang untuk orang yang aku suka.

terima kasih untuk peringatan itu.

Imran nyambek said...

sweetnyer.

mofaizmz said...

gegege.. cinta pertama la pling sakit dan susah nk lupa

ili said...

nk mintak izin copy quote yg I rase sgt meaningful..

ARJUNA.Inc said...

btol2..sy pn..bler cm jdi ppe ke..mest tpkir,,yg frst gak la yg tbek..haih..mmag x dpat nk lpakan..hurm..

Yutaka Mushimura said...

huhuhu..aku terus jadik sedih setiap kali aku baca entry nih....berkesan sungguh weh....berkesan...

aku rase aku dah baca sepoloh kali...dan sepoloh kali aku jadik sedih...aigooo

misz molecule said...

syafiq : adios:)

misz molecule said...

feckry : insyaAllah:)

misz molecule said...

ungu : sharing tak susah:);;gud luck

misz molecule said...

imran : grrr...

misz molecule said...

mofaizmz : terima je lah seadanya:)

misz molecule said...

ili : ok je syg..tp i dah set xle copy..pndai2 la:)

misz molecule said...

arjuna : cewah..pengalaman mematangkan kite

misz molecule said...

yutaka : mengada-ngada..lebih2 la tu.haha