Pages

Wednesday, December 1, 2010

jom ajar cakelepukk..


Assalamualaikum wbt..


di sebuah pondok usang hujung kampung, tinggal seorang nenek dan cucunya, ayub..
mereka hidup susah sejak azali lagi.. namun begitu, mereka tetap bahagia kerana masih ada yang sudi membantu mereka dalam susah ataupun senang..
Ayub yang kehilangan ibu bapanya sejak kecil amat nakal tetapi neneknya tahu dia baik dan rajin..
walaupun baru berusia tujuh tahun.. neneknya percaya, ayub dapat menyara hidup mereka kelak..

Ayub ditawarkan belajar di sebuah sekolah rendah..
kerjanya masuk kelas, kacau budak perempuan, selak kain budak perempuan, main lontar2 kuih dalam kantin bersama rakan-rakannya.. walaupun neneknya tahu akan ape yang Ayub lakukan, neneknya fikir..

" alah.. budak2.. biasala tu.. "


Kini enam bulan berlalu..
peperiksaan pertengahan semester pun sudah berlalu..
Ayub dan rakan2 sekelas mendapat result masing2..
Ayub pulang dan menunjukkan rekod keputusan kepada neneknya..

Ayub : nek, ayub dah dapat result ni..

Nenek : ye ke?? bawak sini nenek nak tengok..

Ayub : ni dia nek ( sambil menghulurkan buku rekod itu )..

Nenek : Ayub dapat nombor 34 ??

Ayub : mintak maaf nek.. ayub janji nak belajar rajin2 lepas ni..

Nenek : budak kelas ayub ada berapa ramai ??

Ayub : tigapuluhempat lah nek..

Nenek : anak mak cik senah ( jiran mereka ) dapat nombor berapa ??

Ayub : nombor enam (6) nek..

Nenek : wow!! kire cucu nenek pandai lagi la??? tiga puluh empat kan lagi banyak daripada enam.. bagus2.. tahniah.. nanti cukup duit, nenek buat makan pulut kuning..


Ayub hanya mendiamkan diri dan membiarkan neneknya itu.. baginya nenek hanya bergurau..padahal jauh di sudut hati neneknya.. gembira dan bahagia bagai nak diusung cucunya yang satu itu satu dunia..hehehee...



p/s : mari kite same2 ajar nenek2, atuk2 membaca..
bukanke membaca itu amalan mulia??grrrr



24 shining LIPGLOSS:

Yutaka Mushimura said...

betol..membaca bleh banyak hasilnyer...

heheheh;0 jom mebaca..

athiea said...

tgh cuti ..
jap lg la.hahahha

Mr feckry said...

iqra', wahyu pertama kan

James Buns said...

haha..ayub memang pandai ambil hati neneknya.

:D

✿chenuraimi✿ said...

kem slm kat ayub <tibe2

athiea said...

feckry : yezza.a.

athiea said...

james : pndailah sgt ok??hehehe

athiea said...

aimi : wslam..keh3..mu mmg..

NuSaNa NoSa 91 said...

wahahhahahaha~ bleh plak nenek dia pk cm2.. adesss.. =.="

hamzah ian said...

oh...

miss lolly a.k.a luvfareda said...

marilah mari kite membaceeee

CikGadis said...

comel jer nenek ayub hehehe

mr.syazwan said...

NENEK ROCK!

SUKE KALAU DPT NENEK MCM NI

konpem cucu dia HEPI..

hahahaha

The Nurul said...

kehkehkeh kesian nenek dia

Heidi Shafiq said...

hahaha.. usaha lagi ayub.. :P

Liquid said...

jom2.... bace =)

athiea said...

nusana : besela.lg byk, lg kaya.hahaha

athiea said...

hamzah : pk plik k hmjah??

athiea said...

lolly : mkaseh utk seruan bsame:)..grrrr

athiea said...

gadis : owh..gua xpnah jpe.lu mmg advnce..hahaa

athiea said...

syazwan : ko mmg ske utk kpntingn bsame.hahhaha

athiea said...

nurul : bkn salah ayub,hahaha

athiea said...

HS : Okey bebeh.hahaha

athiea said...

liquid: beres