Pages

Monday, July 19, 2010

antethesis

Salam..

Apa maksud Antethesis ek??
Maaf..aku sebenarnya pun xtahu pe maksud yang tercatat lam kamus dewan tentang perihal Antethesis..malah aku kurang pasti akan maknanye..But hup korang leh google2 sendirik la yup!!

Di sebalik tabir datangnye idea nak conteng2 blog aku sal ni adalah disebabkan kejadian yang disengajakan semalam*merit punya pasal..
aku habiskan masa hampir 2 jam gara2 teater Antethesis ni..tapi amat berbaloi walaupun mula2 masuk Dewan Aspirasi fikiran aku agak xtenang dengan masa yang singkat untuk aku study..mana taknye..kelas aku sem ni 6 hari berturut-turut kot..fyuhh!!xpe..pengorbanan tanda kejayaan..teater ni dilakonkan oleh barisan pelakon kelab Seni Pujangga UiTM Dungun..*best sangat2!!


Back to the title..

aku nak cerita la sket kan kisah Antethesis ni..


Al-kisah...

seorang budak yang tidak sempat tahu erti sebuah kehidupan sebenar, Maya..
belum sempat dye kenali dunia remaja, hidupnya telah musnah akibat nafsu serakah bapanya..
orang yang die menaruh kasih sayang iaitu maknya..tidak pula mempercayai bahawa ayahnya yang telah memusnahkan anak kesayangannya itu..hidup Maya amat perit apabila die mengandungkan benih akibat perbuatan terkutuk bapanya sendiri..alangkah terseksanya hidup anak ini..die membawa dirinya yang dirasakan hina itu ke kawasan larangan..tetapi yang dinyatakan oleh putera bunian..tempat itu adalah kawasan perhitungan untuk selesaikan sebuah percanggahan..


cerite ini lebih rumit ble tetibe muncul cik Siti Wan Kembang yang sedih ditinggalkan tunangnye..& lebih rumit apabile anak kandungnya iaitu Raja Abdullah curang dengan isteri baginda, Puteri Saadong..bondanye amat murka lalu meminta baginda memohon ampun dengan Puteri Saadong..terdapat juga watak Naluri Lelaki & Wanita yang act as angle tapi mereka xadmit pun dorang tu malaikat tetapi merupakan makhluk Tuhan seperti hamba-hambanya yang lain untuk menyedarkan umat manusia ini tentang batas-batas dan hal2 b'kaitan agama..dan muncul juga watak manusia klon yang hidup pada zaman 3013..yang bersyukur kerana hidup tidak beribu dan berbapa kerana brdasarkan ape yang terjadi pada Maya..manusia klon ini membuat kesimpulan. sebab itulah die tidak berbapa kerana dikhuatiri hidupnya akan menjadi seperti Maya..*apekah?????..


Antethesis berada pada pengakhirannye apabile Maya selamat melahirkan anak darah daging ayahnye sendiri..die berjumpa dengan Cik Siti Wan Kembang dan menceritakan segala hal yang berlaku pada dirinya.CSWK tersentap dengan perkara tersebut lalu memikirkan akan apa yang telah terjadi pada dirinya,,. Mungkin sehingga sekarang die masih tidak mempunyai pasangan adalah kerana lelaki yang sentiasa memaharajalelakan nafsu mereka.. sewaktu CSWK mahu melihat bayi yang dilahirkan oleh Maya. Alangkah terkejutnya baginda, mendapati bayi itu sudah meninggal dunia.* Inalillah..Maya menjadi hampir separuh gila..dye tidak mahu bayi itu mati kerana ingin menjadikan bayi tersebut sebagai bukti nafsu manusia yang bertopengkan syaitan itu..

tiba2..terdengar suare yang cukup pantang dan meluat didengarnya..
" Maya, maya...maya...mane kau nak??? ayah perlukan kasih sayangmu "..huh!!gamat dewan bile munculnye ayah Maya ni... dengan perbuatan die yang amat sengal.wekkss!!mahunye aku muntah darah..geli kot tengok manusia ni..dye mencari-cari Maya dengan menggunakan deria hidu untuk mengesan anaknye itu..Raja Abdullah muncul dan membuat keputusan untuk bertarung dengan bapak Maya apabile dicabar oleh bapanya itu..semasa keris berada tepat dari penjuru atas dada Raja Abdullah, Maya berganjak dari tempat persembunyiaany bersama CSWK untuk menyelamatkan Raja Abdullah. Arghh!!!!!!!! bunyi kesakitan jelas dirasai oleh semua penonton bile Maya ditikam oleh bapanya..Bapanya amat menyesal & setelah itu ingin bertaubat atas segala kesalahannya.. Tetapi nasi sudah menjadi bubur ble maknye Maya tidak mahu memaafkan kesalahan suaminya itu.

*cam best je nengok bubur ni..uhuhhu*
LBNL..tengok2 la teater..banyak gak impak yang akan kite dapat..haha*apekah???..ngarut2..


IN CONCLUSION,

aku just nak cakap..wat something tu biarla berpada-pada..fikirlah dulu sebelum buat..Apa gunenye Allah kurniakan manusia akal fikiran lau kite xdapat bezakan sesuatu tu dengan perkara yang baik ataupun buruk..& bagi lelaki2 macho, khalifah dunia ni..diharap tidak memandang wanita ni sebagai insan lemah..yang perlu tunduk dengan nafsu serakah mu.oh tidak!!!kami wanita yang mampu menggoncang dunia!!terimalah hakikat itu seadanya.:)

p/s : nafsu itu mainan syaitan..

2 shining LIPGLOSS:

Anonymous said...

aku tak penah tgok lakonan dorg -.-"
HAHA

fatian athiea said...

len kli tengok pwas2..bwu wse gmpak ke x..lu x, xkan leh wat show kt ovrsea..huhuu