Pages

Monday, March 14, 2011

stubborn ?? YES. of course!


Assalamualaikum wbt..

Dinihari pelbagai gangguan ke atas metabolism manusia serta mechanics dunia..
Tidak hairan dengan tanggapan bahawa kita sudah di akhir zaman..
Sape kate ia salah??
Meh guwa sekeh kau puas2 biar tumpul ketajaman keluli penumbuk guwa..

Sape setuju bila guwa cakap manusia ni degil.. ??
Jenis tak dengar kata.. Ada dua telinga tapi tak reti nak guna..
Bukan guwa cakap you ols saja..ini jugak merupakan pengakuan bagi diri guwa.ececeh..


topik agung kite pada hari ni adalah tentang manusia..
guwa bukan ajak korang fikir dalam2..
seperti mengkaji segala baik-buruk tingkah-laku manusia..
seperti segmen The Arrivals.. tak pun seperti saintis2 mencipta produk penjagaan kulit untuk makhluk Tuhan seperti kite.. leceh!
tapi guwa mahu korang tengok dari aspek yang paling senang..
daripada konkrit, fakta, perspektif, natural, thermodynamicsnya..


bila takde peraturan diletakkan dalam kehidupan..
manusia bising. tak setuju dengan ketidakadilan yang dilaksanakan..
mahukan undang2 sebagai penegak keadilan.
tetapi bila undang2 mula dijilidkan satu persatu..
manusia memberontak..
seolah-olah undang2 ini menyekat setiap pergerakkan diri..
come on la.. sedangkan Allah tetapkan hukum dalam perjalanan hidup kite..
inikan kite.. even tak perfect.. tapi sekurang-kurangnya ia mudah untuk diamalkan..
kalau kite pandang susah, memanglah susah..


yang guwa tak puas hati..
kalau ada signboard besar2 tulis..
DILARANG MEROKOK DI KAWASAN INI..
kawasan tu jugaklah berputung-putung batang rokok dia duk tabur..
bangga barangkali dengan kesalahan yang dia buat..


kalau ada pulak papan tanda yang menimbun..
DILARANG MEMBUANG SAMPAH..
kat situ pun jugaklah dia buang sampah..
mereka ni jenis tak faham bahasa ke??
tak cukup diajar??


tapi kebanyakkan tong sampah guwa rasa..
bukan sampah yang melambak..
tapi janin2, bayi2 yang tak bersalah singgah dalam tong sampah tu..
gamaknya..
kerajaan perlu sediakan satu tong sampah untuk membuang manusia..
senang kerja manusia takde hati perut ni nak buang2 manusia..
tak lah perlu buat kerja malam2 bute tengah orang tidur..
siang2 sewaktu matahari tegak berdiri pun boleh kotnye..


guwa nak sarankan jugak kerajaan agar kat satu tempat tu..
letak sebesar-besar tong sampah..
then, put a board..
which has something like this..
' JANGAN BUANG SAMPAH DI KAWASAN INI '..
manusia kan jenis contrast sikit..
lain orang cakap, lain dia buat..
mungkin negara dapat decrease number of rubbish..


ini gara2 makhluk Tuhan yang parents dia tak ajar mungkin..
panty liner yang dah pakai..
tanpa basuh, senang2 buang kat lantai..
bila ada makhluk Tuhan lain suka hinggap kat ko..
baru padan muke kau!


BANGKITLAH weyhh!!
KEBERSIHAN itu sebahagian daripada ISLAM
tanggungjawab kite semua.
aku benci orang pengotor!


10 shining LIPGLOSS:

Misz Jenny said...

baiklah...jom bangkit....




dari tido..ehek3..


hmm, tp sgt sokong cdgn ltak DILARANG MEMBUANG SAMPAH dkat tong sampah tu... manusia pantang dicabar, yang dilarang la yg nak buat...ish3

me suya said...

a ah kan.. pandaila kamu ni.. Yes I am stubborn

cik ubi said...

aku menyokong entri ko..hoho~mechanics?keluli?..

last2 pengotor..:p

misz molecule said...

misz jenny : itulah manusia.. kalau tak larang.. suka sangat buat

misz molecule said...

me : hahaha..pandailah sgt..:)

misz molecule said...

cik ubi : hahaha..smue guwa masukkan ..

Nadia Mashuri said...

manusia mmg mcm tuh..
tak pernah bersyukur..

misz molecule said...

nadia : setiap yg ada ,, mesti tak terima dgn hati yg trbuka

RIAN said...

lack of attitude camtu la. huhu.

النظافة من الإيمان

^_^

misz molecule said...

dats rite beb:)